måndag 13 juni 2016

Det växer v.24


Nu verkar det som att de kalla nätterna äntligen är över. Vi har inte haft någon sen frost men en nattemperatur på 2-3 grader är inte bra för de värmeälskande växterna. Idag planterade jag ut squash. Längs kanten har jag satt kryddtagetes och mellan alla plantor står en gurkört. Jag hoppas att blommorna ska dra till sig pollinerare och ge mig en större skörd. De två år jag odlat squash här har jag fått skörda max 3 frukter och i år vill jag ha massor. Sorterna jag odlar i år är genovese, baby round och musselsquash. I bakgrunden syns också hur mycket potatisen har växt.


Mot risstaketet odlar jag frilandsgurkan Sonja tillsammans med krasse. Tanken är att krassen ska välla ut över den höga lådan och gurkan ska klättra upp för stängslet. Får se om det blir några gurkor här. 


Kålen är under duk hela tiden. Det flyger runt så otroligt mycket kålmal att jag blir helt mörkrädd men än så länge verkar kålen under duk må bra. I mitten växer kålrot och märgärt i den främre halvan av odlingslådan och morot i den bortre. Bland morötterna har jag inte täckt än och det är så sjukt mycket ogräs. Nästa år måste jag lära mig att så med gräsklippet kvar. 


I raden längst ut står Blue Hubbard tillsammans med tagets och gurkört. Bakom finns majrovor vars blast börjar bli riktigt stor och bredvid den rödbeta och polkabeta. I de två sista lådorna står persiljerot, palsternacka och rädisa. 



I tunneln växer tomaterna i sina bottenlösa hinkar och den tidiga Wippersnapper blommar redan. 

För någon vecka sedan kändes det som att det inte hände något i bäddarna men nu känns det bättre. Kanske får vi lite mat i år också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar