lördag 16 juli 2016

Åkersniglar i kållandet

Foto: Melker Wastensson

Här sitter jag på huk i kållandet en lördagskväll. De stackars plantorna hann inte ens hämta sig från kålmalsattacken innan åkersniglarna kom. Över 100 stycken plockade jag igår kväll, 60 stycken var det ikväll. Det är inga mördarsniglar men 100 åkersniglar gör rätt mycket skada de också.

- Vi måste köpa ankor! skrek jag argt medan jag plockade de slemmiga djuren och sedan fick jag förklara för Melker att ankor, i alla fall myskankor, äter sniglar.
- Så du vill alltså ha djur som gör dina trädgårdssysslor åt dig? frågade han.

Det är precis vad jag vill. Ankor som äter sniglar och hönor som äter andra insekter och ogräs som jag inte vill ha i odlingarna. Sedan gärna några getter som äter sly (så att vi slipper fälla så mycket träd) och gräs (så att jag slipper klippa gräset). Det är helt klart vad vår lilla gård behöver. Djur som gör delar av jobbet åt mig!

Foto: Melker Wastensson

Det här är en ganska normal storlek på sniglarna jag hittar. 


Det här var den i särklass största snigel jag hittade. En så här stor har jag aldrig sett i mina odlingar tidigare och då hade vi en hel del sniglar förra året också. Den är fortfarande mycket mindre än skogs- och mördarsniglarna vi hade på kolonilotten i Stockholm.


Oskar var på biodlingskurs idag, så stora delar av dagen ägnades åt spel, lek och bakning med barnen. Mycket trevligare än snigelplockning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar