tisdag 19 juli 2016

Älgörtssaft och älgörtsmarmelad med lime


Hos en barnfamilj går det en hel del saft, särskilt sommartid. I vår familj går det ännu mer eftersom vi vuxna knappt dricker någon alkohol alls. När det ska kännas lite speciellt tar vi stället ett glas bubbelsaft, alltså saft blandat med bubbelvatten. En favorit bland bubbelsaften är Älgörtssaft. Jag gör alltid en stor sats och fryser in.

I år har det varit dåligt med ekologiska citroner i den lokala affären men en dag hittade jag en citron och 3 lime. Dags att experimentera, tänkte jag. Smaken blev lite mildare, mer exotisk och väldigt god. På det som blir över när jag silar saften gör jag en jättegod marmelad.

Älgörtssaft med lime


50 klasar älgört
1 citron
3 lime
2 kg socker
2 l vatten
1 msk citronsyra

Gör så här

Skaka ur älgörtsklasarna så att eventuella småkryp faller ut. Skiva citron och lime. Lägg allt i en stor gryta eller skål. Blanda 2 liter vatten och 2 kg socker i en annan kastrull och värm tills sockret har löst sig. Blanda i citronsyran. Häll blandningen över lime och älgörten. Låt stå svalt i 3 dagar. Sila saften och häll upp på flaskor/burkar. Blomsaft har ganska kort livslängd, så frys in det du inte kommer dricka upp inom några veckor. Jag fryser i glasburkar men fyller dem inte ända upp. Man kan också frysa i plastpåsar, petflaskor eller plastburkar.

Älgörtsmarmelad med lime

1 citron
3 lime
25 klasar älgört
8 dl vatten
5 dl syltsocker

Gör så här 

När du silat saften, plocka ut lime och citron och lägg i matberedaren. Klipp bort de grova stjälkarna från hälften av älgörsblommorna. De ser lite tråkiga ut nu men det spelar ingen roll. Lägg blommorna i mixern. Mixa blommor, lime och citron till en grov massa. Lägg massan i en kastrull, fyll på med vatten. Låt koka 15 minuter. Tillsätt syltsocker och låt koka 15 minuter till. Häll upp på rena burkar och förvara svalt, exempelvis i matkällare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar