torsdag 28 juli 2016

Det växer i polytunneln


Mitt första år med odlingstunnel har verkligen varit spännande. Det växer verkligen så att det knakar där inne. Jag får beskära flera gånger i veckan känns det som för att inte en enskild växt ska ta över helt. Jag var lite orolig för pollineringen men det har hängt massor med både vildbin och humlor här inne hela sommaren, så det poppar upp frukt överallt. Jag känner mig så lyckligt lottad som får odla här. 


Tomter av sorten Wippersnapper har börjat mogna, vi har till och med ätit några. De smakar ungefär lika mycket som tomaterna i affären men de är snabba och i det här läget är vi glada över att få äta tomater över huvud taget. 




Delikatesserna mognar lite senare men här är i alla fall en Ida Gold på väg. Jag odlade de här tomaterna på friland i Stockholm och fick en handfull. I tunnel ser det ut att bli betydligt mer. Ida Gold är verkligen så god och längtar efter att få smaka den första. 


Den lite större tomaten Marmande fick vi bara en halvmogen på friland men efter att den fått ligga en stund på fönsterbänken var den så god. Jag kan knappt vänta tills den är redo att skörda. 


Chili växer också bra. Den här heter Rocoto Manzano, en sydamerikansk sort som till och med ska klara lite frost på hösten enligt plantförsäljaren. Ska bli mycket spännande att se hur den smakar. 


En av mina Aij Blanco Christal har redan gett en stor skörd, tillräckligt för syrning. Den här chilin har jag lämnat kvar för att försöka ta egna fröer. Den ska få mogna riktigt ordentligt. Just den här chilin är pollinerad medan plantorna stod inomhus av Oskar, så jag vet att det inte förekommer någon korsbefruktning. 


Jag trodde inte att jag skulle hinna få någon Espalette, för plantorna stannade totalt i växten väldigt tidigt. Det visade sig bero på att sorgmyggelarver åt på rötterna. Efter en kur med nematoder, återhämtade sig plantan och nu tittar det fram några chili här och var. Jag fnissar lite lyckligt varje gång jag tittar på plantan. 


Gurka skördar vi nästan varje dag nu. Tänk att hemodlad gurka kan smaka så otroligt mycket mer än köpt. 


Så här stora börjar plantorna vara. De växer ända upp till taket. Idag läste jag på Skillnadens trädgård hur man beskär gurkplantor, så imorgon åker saxen fram. 


Physialisen jag köpte på marknad i maj växer hur mycket som helst. Jag beskär den väldigt hårt så att den inte ska ta över hela tältet. 


Borlottibönorna är verkligen så vackra. Som ett alldeles eget konstverk. Goda är de också och jag längtar tills det är dags för skörd. 




Det här är en krasseplanta som helt håller på att ta över bädden. Gurkbädden är en odlingslimpa och fullproppad med näring så krassen har väldigt mycket blad. Men vad gör väl det? Det betyder bara att jag kan göra en stor sats krassesalt i år. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar