måndag 15 augusti 2016

Årets stolthet - Purjolök


Jag är så stolt över min purjolöksodling. Det är första gången jag odlar purjolök och de är så här stora. Hur goda som helst dessutom. Jag hade hört att purjolök ska vara ganska svår att odla, därför ha jag ägnat grödan lite extra uppmärksamhet.

Jag sådde redan 4:e februari. två sorter Atal och Blue winter green. När plantorna var redo att planteras om, satte jag dem en och en i barnens gamla lego-adventskalendrar (perfekta planteringsbrätten) med lite pelleterad kogödsel längst ner i krukan. Jag planterade ut i början av maj i en välgödslad jord. Jag gjorde en fåra, planterade djupt och har sedan fyllt på med jord när den växt.



Sedan har jag gödslat och gödslat och gödslat lite till. Purjolöken har fått två, eller kanske tre omgångar gräsklipp. Dessutom har vi gödslat med guldvatten varannan vecka. Det har verkligen gett resultat.

Två saker ska jag göra annorlunda nästa år. För det första ska jag sätta plantorna lite tätare så att jag kan gallringskörda späda purjolökar tidigare. För det andra ska jag tydligt märka ut vilka som är vinterpurjo och vilka som är sommarpurjo, så att jag kan lämna kvar vinterpurjon i landet. Det missade jag i år för jag tänkte att jag skulle komma ihåg vilka som var vilka. Det gör jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar