måndag 29 augusti 2016

Årets tomatodling


Jag är så glad över min tomatskörd i år. Jag har aldrig skördat så mycket tomater någonsin och det är tunnelväxthusets förtjänst. Tomaterna växer sig större och mognar mycket fortare där inne. Årets tomatodling började i mitten av mars när jag sådde de första fröerna. Sedan planterade jag om i början på april och slutligen fick plantorna stå under ljus i källaren. I källaren är det lite kallare än uppe i huset och jag hoppades få lite härdigare plantor genom att inte skämma bort dem så mycket. Jag tror att det funkade ganska bra. När risken för frost var över, satte jag ut tomaterna i bottenlösa hinkar i växthuset.

Sub artic plenty

I år odlar jag fyra sorters tomater. Den första heter Subartic plenty, en körsbärstomat som också fick några tomater i mer plommonstorlek. Subartic plenty är framtagen för att klara kalla försomrar och kort säsong, precis det odlingsklimat jag har med andra ord. Jag gillar verkligen den här tomaten. Det var den första som mognade och den ger en ordentlig skörd. Jag hade två plantor av denna på friland och den har gett ganska god skörd där också.

Sibirjak

Nästa sort heter Sibirjak. En rysk sort som också ska klara vårt klimat men jag gillar inte riktigt den här lika bra. Tomaterna är goda men den var väldigt sen. Mognar sent, växte sent och dessutom spricker alla tomater. Den passar inte mig helt enkelt. 

Marmande

Det gör däremot den här läckerbiten. Marmande är en bifftomat och letar man efter mycket smak och stora tomater ska man odla den. Jag får lyckorus varje gång jag skär i en sådan här tomat för den luktar så himla gott. Då spelar det ingen roll att jag kommer få plocka de flesta tomater gröna, jag kommer ändå odla den nästa år. 

Ida gold

Den sista sorten heter Ida gold och på den har nästan alla frukter mognat redan. Det finns bara en handfull kvar. Ändå kommer jag inte odla den nästa år. Plantorna har haft problem redan från början och med tanke på hur risig den sett ut hela tiden förstår jag inte att jag fått så stor skörd. Många tomater måste dock kastas för att de blir mjuka på en gång och har något brunt i sig. 

Som ni ser skulle det behöva vara varmt ganska många dagar till för att alla mina tomater ska hinna mogna men inatt hade vi nästan frost. Därför såg det ut så här i morse:


Jag slog in alla tomater och gurkor i fiberduk igår kväll och under den har det faktiskt varit åtta grader hela natten. Chilin fick flytta in i källaren istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar