onsdag 31 augusti 2016

Att vara förberedd - värme

Nu börjar sommaren övergå i höst och jag gnäller "Sluta träden säger jag. Ni får inte skifta färg än." Melker lägger huvudet på sned och säger "Så funkar det inte mamma. Det är träden som bestämmer när det är höst." Så då blir det väl höst nu då och vad passar då bättre än att prata om värme. Som självhushållare är hösten en tydlig påminnelse om att snart kommer en vinter och då gäller det att vara förberedd.

Så här tänker jag kring att vara förberedd. Det handlar om att klara en liten stund när elen är borta eller pannan trasig. Någon dag. Att förbereda sig för att lastbilar med mat slutar köra till affärerna, för krig eller snabb ekonomisk kollaps, det tycker jag inte är nödvändigt just nu. Om läget ändras kommer jag såklart förbereda mig ännu mer men i dagsläget handlar det om att klara en snöstorm, alltså 3 dagar.


Värma oss

När det kommer till värme är vårt samhälle väldigt beroende av el. Även de som eldar med ved är har oftast en cirkulationspump som driver värmen runt i huset. Vi är väldigt beroende av el. Vårt hus är ganska dåligt isolerat och värms med elpatron. Om strömmen går blir det kallt väldigt snabbt. Allt vi har är en liten öppen spis. Den ger mycket mys men bara lite värme. Jag har testat några gånger och man kan höja temperaturen i vardagsrummet några grader jämfört med resten av huset men den gör väldigt lite skillnad på hela husets temperatur. I framtiden tänker vi sätta in en kassett och kan därmed få ut mer värme av veden men just nu är det det här vi har att jobba med. Det är i alla fall bättre än ingenting.

Det bästa sättet att vara förberedd, är att tänka igenom vad man ska göra i oväntade situationer i förväg. Då slipper man stå handlingsförlamad när krisen slår till. Så vår handlingsplan om pannan går sönder eller strömmen går under vinter ser ut så här:

  • Elda i öppna spisen
  • Lägg ihoprullade handdukar längst ner i alla fönster
  • Stäng av några rum som inte behöver värmas upp
  • Täck för fönstren på natten
  • Sov allihop i vardagsrummet
  • Sätt på varma kläder
  • Om det är pannan som gått sönder - sätt ut elelement i kök och badrum.

Inte mer än så. Med den lilla planen är vi lite bättre förberedda för en sådan kris som kanske händer här och kan göra rätt. Det är nämligen väldigt svårt att tänka när man är kall. I oktober första året vi bodde här fungerade vår panna så dåligt att vi hade 17 grader inomhus. I källaren stod 3 elelement. Tänkte vi på att ta fram dem. Nej. Den erfarenheten har lärt mig vikten av att ha tänkt i förväg.

Laga mat


Värme är inte bara till för att hålla oss varma, den ser också till att vi får mat. Utan el i spisen försvinner den möjligheten. Här gäller det också att ha tänkt lite i förväg. De allra flesta av oss har en grill, det är en bra början. Vi ser alltid till att ha kol hemma, för då kan vi tillaga lite mat. Vi har också ett litet spritkök där man kan koka vatten, ris, soppa eller gryta. Jag hoppas att vi ska kunna bygga en liten grillring ute, där man kan elda lite mer och koka lite större mängder mat. Vi har både en gjutjärnsgryta och en gjutjärnspanna som går att använda för tillagning på öppen eld. I öppna spisen kan vi grilla korv och med hjälp av ett galler även grilla lite andra småsaker.

Gör mycket med lite

Prepping tycker jag ofta handlar om att köpa en massa saker. Generator, sovsäckar, kamin etc. Saker som självklart är bra och skulle hjälpa väldigt mycket i en kris men det kostar också en massa pengar. I väntan på att man kan göra dessa investeringar gäller det att tänka: Vad kan jag göra med det jag har? Förmågan att tänka kreativt och göra det bästa man kan med vad man har i alla situationer, är ändå den bästa krisberedskap man kan ha.

Läs också

Att vara förberedd - vatten
Att vara förberedd - mat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar