lördag 13 augusti 2016

Grå och trist lördag


Kallt och regn har det varit hela dagen. I växthuset börjar tomater få bladmögel, sniglarna frodas och något äter på min palsternacka. Sådana dagar är det bästa man kan göra att tända en brasa. Brasan värmer både huset och själen. Jag låter brasan brinna hela kvällen. 2014 var jag förvånad över att jag fick tända en brasa den 21:a augusti, numera blir jag inte förvånad. Vädret är kaos och det är bara att anpassa sig. Vi har ju mycket ved så det är bara att elda. 


På mitt kontor ligger bondbönor på tork. Förra året fick jag knappt några bönor så jag är mycket nöjd med den betydligt större skörden i år, även om den fortfarande är väldigt blygsam. Vi prövar olika konserveringsmetoder på allt vi skördar mycket av i år, för att se vad vi gillar bäst. Således torkar vi den här omgången bönor, nästa omgång ska jag frysa. Jag tror inte att det blir tillräckligt många för att pröva att syra bönor, annars hade det varit kul också.


Oregano och andra kryddor torkas. Nästa vecka ska jag göra örtsalt. Nu hoppas vi på bättre väder så att trädgården kan återhämta sig och grönsakerna kan växa till sig lite till. Jag vill ha mogna tomater, fler gurkor, stora rödbetor och förhoppningsvis i alla fall en mogen pumpa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar