torsdag 18 augusti 2016

Misslyckade odlingsprojekt


Jag är otroligt nöjd med mina odlingar i år och skörden kommer nog bli det dubbla från förra året. Det betyder inte att alla mina projekt gått i land. Kolla in mina vitlökar till exempel. Pytte pytte små. Halva vitlökssådden ruttnade bort i våras och resten är inte större än så här. Det gör mig inte så mycket, för det är första året jag odlar vitlök. Jag är så glad över att få några pyttesmå vitlökar att krydda maten med och så har jag lärt mig att gödsla mer nästa år. Det är så odling funkar för mig. Jag testar, misslyckas och gör bättre nästa år.

Ärtor får jag också ta och läsa på om. Både sockerärtor och märgärtor gick så dåligt! Halva sådden märgärtor kom inte upp. Inte en enda av 20 sådda. Sockerärtor kom hälften av vad jag sådde första gången, den halvan åt en liten sork upp. Två sådder har jag gjort sedan dess men de producerar nästan ingenting så precis som förra året sitter jag och barnen och delar på två sockerärtor vid var tredje måltid.

Odling handlar om att ständigt misslyckas, läsa på och försöka igen. Det är vad som gör det så himla roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar