söndag 21 augusti 2016

När jag började odla


Den här bilden är från min allra första skörd av rotsaker. Yttepyttiga små morötter och rödbetor och ändå kände jag mig så rik. Grönsakerna odlades i lådor på min inglasade balkong i Stockholm. 


I dessa små lådor försökte jag verkligen klämma in så mycket som jag bara kunde. Jag odlade chili, kryddor, rotsaker, sallad och blommor. Det var här odlingen blev mitt allra största intresse, ett intresse som fick mig att omvärdera mycket i livet och slutligen flytta 70 mil norrut för att hitta en trygg plats för min familj och ha råd med mark där jag kunde odla alla mina grönsaker.


Då visste jag ingenting om jord och näring, hur svårt det kan vara att odla i kort säsong och hur mer mark innebär mycket mer arbete. Jag var bara glad över min fina balkong som var fylld med växter. 


Bilderna är tagna hösten 2011. Det var första gången jag kokade egen tomatsås på egna tomater och första gången jag frös in örter som nästan räckte hela vintern. 2011 var året när vi förstod hur mycket mer grönsakerna från det egna landet smakade och det fanns ingen återvändo. Vi måste odla.


2016 är skörden större än någonsin. Jag torkar, fryser och konserverar men framförallt äter vi mängder av fina grönsaker varje dag. I affären passerar jag bara grönsaksavdelningen och plockar på sin höjd med mig en melon eller några bananer. Men allt började med den där första skörden av små rotsaker och örter när jag fick en inglasad balkong på 9 kvm 2011, högt upp i ett hyreshus i Vällingby. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar