tisdag 9 augusti 2016

Zucchinisoppa




Oskar här. Det här är ett recept på zucchinisoppa som blev riktigt bra. Jag använder stekskyn som som blir kvar i pannan när jag har gjort kyckling i ugn. Då använder jag en väldigt stark rub med chili, vitlök och spiskummin som jag gnider in kycklingen med. De smakerna följer med i buljongen och ger smaker åt soppan. Något annat viktigt som följer med är fett. Det här går inte att göra med vanlig köpt buljong, då blir det smalmat som varken du eller jag ska behöva äta. Om du inte har steksky stående i kylskåpet - vänta tills du har det. Okej, du kan få använda en bra kycklingfond och toppa med lite grädde på slutet om du måste.

Zucchinisoppa på Kycklingsky

4 portioner.

Du behöver:
  • Det grönaste på en purjolök, två stjälkar långa som ett 3-årigt barn.
  • 3 stora eller 6 små zucchini
  • Matolja
  • Sky från kyckling i ugn.
  • Vatten
  • Äppelcidervinäger
  • Salt
  • Peppar
Så här gör du:
  1. Strimla purjolöken och riv zucchinin.
  2. Stek purjolöken på medelvärme i en gjutjärnspanna.
  3. Tillsätt zucchinin efter några minuter.
  4. Låt zucchinin steka/koka tills den slutar släppa ifrån sig vätska. Det tar en god stund. Rör om då och då.
  5. Tillsätt kycklingbuljong. 
  6. Koka i 10 minuter.
  7. Ta av från plattan och mixa med stavmixer.
  8. Späd med vatten så den blir tunt soppig i konsistensen. 
  9. Koka på svag värme under lock i 15-30 minuter till medan du dukar och gör i ordning tillbehören och barnens mat.
  10. Smaka av med vinäger, salt och peppar.

Om jag skulle göra den här som bjudmat skulle jag nog göra något syrligt att klicka i mitten på tallriken, kanske med rivna äpplen i. Som vardagsmat blir det ugnspannkaka vid sidan av, för barnen vägrar såklart denna underbara soppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar