onsdag 7 september 2016

Lönar det sig att odla?


Så här i skördelyckan tänkte jag prata om ekonomi och odling. Är det ekonomiskt försvarbart att jag står i köket varje eftermiddag och kokar tomatsås, sylt, saft, lägger in, torkar och fryser? Hade det inte varit billigare att bara köpa på affären? När man räknar in kostnader för jord, gödsel, investeringar i växthus, fröer och framförallt min tid, är det verkligen ekonomiskt försvarbart att odla? 

Pytteliten vitlöksfläta. Kostnad i butik: 6 kr. Kostnad för sättlök: 200 kr.

Svaret är nej. Om man ställer upp alla utgifter samt kostnaden för min tid mot den skörd jag får ut, så hade det varit bättre ekonomiskt att jag jobbade mer och köpte allt i butiken. Det finns odlare i låglöneländer med mycket bättre klimat för odling som i storbruk kan producera billigare mat än jag kan. 

Men. För det finns ett ganska stort men. Man kan inte tänka så. Jag gör en jämförelse. Är det ekonomiskt försvarbart att skaffa barn? Nä. Barn är skitdyra. Uppåt en miljon per unge såg jag en uträkning någon sa. Betyder det att vi inte ska skaffa barn? Självklart inte! Att ha barn ger så otroligt mycket som aldrig går att sätta en prislapp på. Hur mycket ger en barnkram mig? Känslan när de lyfter huvudet första gången? Att bära en varm barnkropp mot huden? Det går inte att mäta det man får i pengar och därför kan man inte heller ställa det mot kostnader. 

Ljudet när konservburkar säger *pop*, hur mycket är det värt? 

Det är likadant med odling och självhushåll. I vårt samhälle är ekonomi så viktigt att många inte förstår värdet av sådant som inte går att mäta i pengar. Vi ska jobbar mycket och köpa billigt. Det är grunden för vår ekonomi. Så då verkar det ju väldigt konstigt att någon skulle jobba mindre och stå mer i köket och konservera. Det beror på att det man får när man producerar sin egen mat inte går att mäta i pengar. Inte allt i alla fall. Den mat jag producerar har ett värde, tröjan jag stickar likaså men känslan av mening, tillfredsställelse och stolthet är omöjlig att mäta.

Här står jag och mår skitbra i tröjan jag stickat

Välbefinnande, att ha mycket tid tillsammans med min familj, hårt arbete för kroppen och bra mat är bara några av de fördelar som mitt odlande ger mig utöver att jag just nu inte behöver köpa frukt och grönsaker. Jag vet att jag inte är helt beroende av leveranser till matbutikerna, att i en kris kan jag odla i alla fall en liten del av det min familj behöver och den känslan är underbar. Att försöka jämföra det med de 2000 kr jag la på ett tunnelväxthus känns bara futtigt. 


Så sluta fundera på om det lönar sig eller inte. Odla snålt när du kan, satsa pengar där det behövs och njut av att slippa gå på gymmet, till psykologen eller nån kurs i mindefullness. Även om du inte lyckats producera särskilt mycket i år har du säkert producerat något och det är mer än de flesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar