onsdag 12 oktober 2016

Tips för den som odlar i norr

Det är den 12:e oktober och marken har fryst. På många håll i Sverige var det kanske första frosten inatt. På andra håll kom första frosten redan i augusti. Det är den största skillnaden mellan att odla i norr och i söder, att säsongen är otroligt mycket kortare här uppe. På våren dröjer det till i maj innan tjälen går ur jorden och så kan allt vara över i augusti.

Den andra stora skillnaden är nattemperaturen. Jag vill gärna odla melon men när jag läser i beskrivningen att man ska sätta ut plantan när nattemperaturen är minst 15 grader tar det stopp på en gång. En nattemperatur på minst 15 grader har vi möjligen 2 veckor i slutet av juli. Med den beskrivningen är det kanske lätt att tro att det inte är lönt att odla här uppe men det håller jag verkligen inte med om. Det kräver bara lite uppfinningsrikedom.
 

Växthus, fiberduk och odlingstunnlar 

Att odla tomater mot en södervägg utan växthus är faktiskt möjligt men skörden blir oavsett sort ytterst blygsam. Min farmor odlade i zon 7 och när farfar spikade ihop några gamla fönster och satte mot söderväggen, kunde farmor få en ganska bra skörd av tomater. Ett större växthus gör otrolig skillnad och kan du dessutom köra en värmefläkt nattetid blir säsongen två månader längre. Även enkla odlingstunnlar, lock till odlingslådor och växthus av byggplast är till stor hjälp. Det behöver inte vara dyrt för att göra skillnad på skörden.

Fiberduken kan ligga på ända till midsommar om det är en kall försommar. Sedan plockar du fram den igen i augusti när det börjar bli svalare. Att täcka med fiberduk gör en enorm skillnad för växterna.

Frilandsgurka Sonja som faktiskt gav många otroligt goda gurkor 

Rätt sort

Jag ägnar mycket tid åt att försöka hitta de perfekta sorterna av varje grönsak. Sorterna som smakar massor och ändå hinner växa klart även i kärvt klimat. Jag handlar mest av Impecta och Runabergsfröer och när jag köper fröer letar jag efter ord som: tidig, snabb, köldtålig, perfekt för nordiskt klimat. Det får gärna stå: "En av de tidigaste" eller "En av de snabbaste", då ger de oftast bra skörd här uppe. Men se till så att det också står att sorten har mycket smak, för ibland är de tidiga sorterna inte så välsmakande.

Läs också min senaste uppdatering om sorter som fungerar extra bra i norr. 

På våren är alla lådor täckta med duk eller plast

Upphöjda bäddar, täckodling och odlingslimpor

Eftersom våren kommer så sent är upphöjda bäddar perfekt. Det gör att jorden blir varm snabbare och du kan så tidigare. Med täckodling hålls jorden varm längre på hösten och rotfrukter får lite längre tid på sig att utvecklas. Odlingslimpor, en teknik där du odlar direkt i komposten, är perfekt för värmekrävande squash och pumpa. Där hjälper värmen från komposten växterna att komma igång kalla försomrar. Det är särskilt effektivt i kombination med fiberduk, som då håller kvar värmen från jorden. Om du vill veta mer om odlingslimpor, kan du kolla på det här klippet där jag visar hur jag gör när jag bygger odlingslimpor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar