onsdag 2 november 2016

Våga vägra handla hela tiden - en uppföljning

Så har den första månaden där vi bara skulle handla en gång. Hur gick det egentligen? Ja, för det första så handlade vi inte bara en gång. Jag hade glömt lite saker, några saker fanns inte inne och sedan köpte vi en kvarts gris och behövde otroliga mängder jodfritt salt. Ändå tyckte jag att det var en stor succé. Jag var väldigt imponerad av att vi faktiskt fick plats med all mat vi köpte.

Tidsbesparing

Visst tog det lång tid att göra matlista för en månad och att handla hela kundvagnen superfull men sedan var det ju lugnt. Resten av månaden behövde jag inte planera mat och inte ägna 45 minuter åt att handla varje vecka när jag hämtat barnen. Det var enormt skönt att inte ha handlingen på att-göra-listan varje vecka.

Använda det vi producerat

Ett mål med att bara handla en gång i månaden var att äta det vi har producerat. I oktober var det ganska enkelt för det fanns både frukt och grönsaker fortfarande. Det gäller ännu i november men när vi kommer till december kommer frukten vara slut och grönsakerna på upphällning. Då kanske det blir lite svårare att handla. Jag tycker att handla så sällan gav en extra sporre att äta det vi har producerat, istället för det som såg gott ut i affären. 

Minskad matkostnad

Vi minskade matkostnaden med 30 %. Det är riktigt mycket. Bara på att ha planerat ännu bättre och inte köpa veckans erbjudande eller sådant som såg gott ut.

Hållbarhetsproblem

Det visar sig däremot finnas en mängd problem med att bara handla en gång i månaden och hållbarheten är en av dem. När jag köper gårdsägg fascineras jag alltid av hur mycket godare de äggen är än butiksköpta. Nu har jag en teori om varför. Inte ett ägg jag hittat i affären har en hållbarhet på mer än två veckor kvar. Ofta är det inte mer än en vecka. Visst håller ägg betydligt längre än sitt bäst-före-datum men det påverkar helt klart smaken. Det är också svårt att köpa de 60 ägg jag behöver för en månad, utan att det blir en chansning. Kommer äggen hålla 3 veckor efter bäst-före-datum? Hur kommer de att smaka? Slutsatsen är att vi verkligen behöver egna höns om det ska fungera.

Tillgänglighet

Det andra problemet är tillgänglighet. Vi behöver 15 liter sojamjölk för att klara oss en månad. Även om Alpros orginal sojamjölk har väldigt lång hållbarhet så mycket sojamjölk har inte affären i lager. Det betyder att jag måste handla i alla fall en gång till för att få tillräckligt med mjölk. 25 juiceförpackningar fanns dock.

Att handla färre gånger minskade våra matkostnader, frigjorde tid och fick oss att äta mer av det vi har producerat själva. Stora vinster som gör att vi fortsätter projektet några månader till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar