onsdag 25 januari 2017

Inventering i självhushållet

Eftersom alla planer är gjorda och det inte är riktigt dags att börja så än, lever jag kvar i odlingsåret 2016 och gör en inventering av vad vi fortfarande har kvar att äta. Det var ganska peppande faktiskt. Jag har deppat lite de senaste veckorna, för att jag tycker att vi inte kommit tillräckligt långt i självhushållandet. Jag börjar så för tredje säsongen här och vi har fortfarande inga höns, exempelvis. Därför var det väldigt roligt att titta på vad vi fortfarande har kvar att äta från odlingssäsongen 2016. 



I september 2015 var jag nöjd med att jag hela sommaren kunnat servera något hemodlat varje dag, trots första säsong och dålig sommar. 2016/2017 är jag övertygad om jag kommer använda något hemodlat i maten varje dag, hela året. Ett ganska bra steg framåt, tycker jag själv. 

Vad innebär det att vara självförsörjande?

2015/2016 var vi självförsörjande på tre saker: ved, örtte och saft. Alla de tre sakerna finns det gott om även säsongen 2016/2017 men efter min inventering är jag övertygad om att vi i år kommer lyckas lägga till några saker i år. Men först ska vi kanske diskutera vad det innebär att vara självförsörjande. Jag bedömer att vi kommer vara självförsörjande på spenat för att vi har så pass mycket spenat i frysen att vi aldrig kommer gå särskilt länge och längta efter en spenaträtt. Vill jag äta Palak Tofu på lördag, kan jag äta Palak Tofu på lördag. Spenat är bland det första jag skördar och tidigt på säsongen finns också nässlor och målla, som kan ersätta spenaten i mina favoriträtter. Det, för mig, är att vara självförsörjande. 


Chili

Chilisådden gick väldigt fel förra året och jag fick köpa flera plantor för att säkra chiliskörden. Det lönade sig verkligen och i kylskåpet finns nu mängder av chilisåsburkar. Vi har även ett helt gäng med torkad chili och lite inlagd jalapeno. Trots att vi har chili i nästan varje maträtt just nu, är jag övertygad om att vi kommer ha kvar när vi får ny skörd.


Sylt

Vi blir inte självförsörjande på sylt, för Melker tycker bara om jordgubbssylt och det kokade vi ingen (har inget jordgubbsland). Men resten av familjen kan njuta av lingonsylt, äppelmos plommon- och rabarbersylt hela vintern. 


Inlagd gurka och rödbetor

I källaren finns fortfarande massor med inlagd gurka och bostonsquash. Så pass mycket att jag tror att det kommer räcka tills nästa skörd. Det står också två burkar rödbetor nere i matkällaren och det kanske inte är så mycket men vi äter inte heller särskilt mycket rödbetor.


Zucchini

Zucchini är en sån där grönsak jag aldrig köper i affären men för den skull inte brukar räkna oss som självförsörjande på. Men i år gör jag nog det. I frysen finns påsar med riven zucchini så att det räcker till favoritgrytorna och torkad zucchini fyller upp när det är slut. Det blir ju ingen zucchinipizza eller grillad zucchini men det äter vi nog av under färsksäsongen.

Så nog går det framåt med självhushållandet. Snart dags att så purjolök, mer chili och backtimjan. Längtar efter att få skörda igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar