söndag 15 januari 2017

Planer, såschema och annat man borde anteckna någonstans

Som seriös självhushållare borde jag naturligtvis ha lite bättre ordning. I ett fint exelark eller anteckningsbok borde jag skriva ner hur mycket jag sått, när jag sått, hur mycket jag skördat, gödslat och annat som kan påverka resultatet. Jag borde föra bok på hur mycket vi konsumerar och se till att odla på ett så effektivt sätt som möjligt för att få så stor avkastning som möjligt. Men det gör jag inte. Jag är notoriskt dålig på formell planering och uppföljning. Mycket antecknas aldrig och förvaras bara i mitt huvud, där i alla fall en tredjedel försvinner spårlöst.

Med åren har jag lärt mig att helt utan planering och uppföljning blir ingenting gjort. Så, vad gör man då när man är totalt kaosig och får ångest av för mycket planering men ändå måste planera? Man planerar kaosigt! Exempelvis gjorde jag ett såschema häromdan:


Första gången jag gjorde ett såschema, skrev jag ner det fint på ett papper, la det på skrivbordet och hittade det kanske till februari-mars sådderna men sedan försvann pappret. Jag organiserade mina fröer i alfabetisk ordning i frölådan och så såg det ut till första sådden, då jag inte orkade sätta tillbaka fröerna jag sått i rätt ordning, utan bara tryckte ner allt i en enda röra. Nu sätter jag ihop mina fröer i små buntar och skriver en lapp på. Det här ska sås i februari, det här i plastback i mars och det här på friland. Väldigt lätt att bara ta fram när det är dags att så och senare lathet/kaosighet påverkar inte systemet. 

Annars är bloggen mitt bästa redskap för planering och uppföljning. Här skriver jag när jag sår, när jag skördar och när något går fel. Inte i fina listor men informationen går alltid att få fram när minnet sviker mig. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar