torsdag 16 februari 2017

Den så kallade "billiga" vardagsmaten

Om det är något som alltid retar gallfebern på mig, så är det tidningar och livsmedelskedjors tips om billig vardagsmat. De är ju aldrig särskilt billiga! De innehåller alltid ingredienser som ytterfilé, parmesanost och kycklingfilé. Aldrig någonsin har jag läst inspirerande artiklar om blodpudding, lingonsylt och vitkålssallad eller potatisomelett med knäckebröd och groddsallad. Riktigt billig och bra mat. Nej, nej. Mat måste inte bara vara billig och hälsosam, den ska också vara nyskapande och ve den som fastnar i vardagsträsket.

Därför blev jag naturligtvis väldigt skeptisk till Coops kampanj 4 middagar för 80 kr, trots att min matguru Lotta Lundgren är ansiktet för den. 80 kr för fyra personer är lyxmiddag för familjer som har det dåligt ställt men jag förlåter det, för billigt är inte huvudfokus i kampanjen. Coop vill visa att det går bra att äta riktigt bra mat för bara 80 kr. Jag har inget att invända mot recepten i sig. Maten verkar riktigt god och jag tror till och med mina kinkungar skulle äta i alla fall hälften av dem (om jag inte berättade vad det var i) och ingredienslistan är oftast ganska kort.

Men. Tittar man noga på hur de har räknat, tycker jag ändå att de har fuskat alldeles för mycket.

Skärmdump från Coops hemsida

Som till de här Chicken patties, Du använder bara 25 % av Mango chutneyn. 75 % av priset på burken måste därför läggas till andra middagar men inga andra recept i kampanjen innehåller Mango chutney. Det här stör mig för att människor som är dåliga på att laga vardagsmat kommer inte veta vad de ska göra med den där chutneyn. Den blir stående i kylen i flera veckor och sedan kastas den. Ökat matsvinn. Det stör mig också att man har någon slags budgetambition i den här kampanjen men man förstår inte att människor som har ont om pengar inte kan inte köpa en lite speciell ingrediens för att få i en ny smak och sedan bara använda 25 % av denna ingrediens. De pengarna finns helt enkelt inte i plånboken. Både den som har lite pengar i plånboken och den som vill minska matsvinnet måste köpa ingredienser som är lätta att använda i allt. 


I det här receptet på pestofrikadeller får du över 60 % av en pesto och 84 % av parmesanosten. Du måste dessutom ha både olivolja och honung hemma redan, ganska dyra ingredienser som definitivt inte finns i varje hem. Middagarna kostar helt enkelt ganska mycket mer än 80 kr per portion egentligen. 

Makaroner och ketchup är också mat

Jag tror att jag ska starta min egen kampanj. Den ska hete: Makaroner och ketchup är också mat! I den serveras riktigt billig vardagsmat som: Alla rester du hittade i kylen den dan, potatisbullar och bacon, makaroner och falukorv, stekt potatis med ägg och knäckemacka, linssoppa och plättar. Billigt, enkelt, hälsosamt och gott. För helt ärligt, varför är det så farligt att fastna i vardagsträsket? På veckorna jobbar man, har ont om tid och energi. Kan man inte få äta lite enkel mat utan att känna sig som värsta loosern? Gröt med lingonsylt kan till och med bli en jättefin instagrambild. Genom att äta enkelt och ganska mycket vegetariskt på veckorna, uppskattar jag helgens middagar mer. 

Visst kan man behöva förnyelse ibland och visst kan man behöva riktigt vällagad mat för att må bra och bli glad men att lägga mycket tid på nya recept under vardagen är lite för stressande för de flesta. Vill du pröva något nytt, gör det på helgen när du har tid istället. Pröva kanske något av recepten i kampanjen eller något från Zeinas kitchen, min favoritblogg just nu. 

Läs också



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar