tisdag 2 maj 2017

Övervintrade palsternackor


Även om tjälen inte har gott ur marken den här sega våren, så har mina höga odlingslådor tinat. I alla fall de som ligger i bästa läge. Förra året testade jag att lämna några palsternackor och rotpersiljor i jorden, för att se om det går att övervintra ute här uppe. Rotpersiljan ruttnade tyvärr bort men idag drog jag upp dessa fyra, fina palsternackor ur jorden. Vilken otrolig lycka! Bland det bästa jag vet är ju att skörda och att kunna skörda rotfrukt i början på maj var en underbar upplevelse.

Jag hade inte tänkt odla någon palsternacka i år, för rotpersilja är så mycket godare men nu får jag nog tänka om. I alla fall en rad palsternacka att spara till nästa år får det bli. För när vinterförråden börjat bli väldigt små och våren är så iskall att inte ens piplöken växer, så är det väldigt positivt att kunna skörda ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar