fredag 10 november 2017

Inomhusodling hela vintern

Mina sommarsådda plantor som skulle ge sallad att äta nu i november-december växte inte alls som jag hade tänkt mig. Kanske berodde det på att vi nästan inte hade någon sol i september, kanske hade jag som vanligt gödslat för lite. Hur som helst så gav de små plantorna bara sallad till två middagar. Morötterna tog också slut redan i mitten på oktober, så nu är mitt behov av fräscha, nyskördade blad enormt. Därför satte jag igång med min inomhusodling.


Förra året odlade jag nästan ingenting inne. Med graviditeten fanns inte riktigt energin som krävs för att odla inne när det är mörkt och sedan tvinga familjen att äta upp det jag har odlat. Det blir så lite att det inte blir en hel sallad och så är risken att skörden blir stående för länge och då blir den inte god. I år tänker jag testa Skillnadens trädgårds koncept med smörgåsgrönt. Jag ska alltså försöka få min familj att lägga lite grönsaker på mackan och till det passar ju microblad och skott perfekt.


För att få odlingen och skörden att fungera, försöker jag systematisera inomhusodlingen lite grann. Varje vecka ska jag så två nya brätten med microblad, ett brätte med miniblad och två brätten skott. Då borde vi ha tillräckligt med skörd för att alltid ha något att lägga på mackan. I första omgången sådde jag smörgåskrasse, sallad, ärtor och solrosfrön som säkra kort, sådant vi har ätit och jag vet att hela familjen gillar. Sedan sådde jag också en bytta med rödbetsblast och en med fröer med dålig grobarhet som experiment.


Något annat som är lätt att odla i fönstret eller under lysrör, är lökblast. Här har jag tagit rötterna från purjolöken jag skördade och satt i vatten i fönstret. Det ger lite knaprig lök att lägga på mackan eller som garnityr i soppan. En annan favorit är vitlöksblast men den odlar jag såklart i jord.

Nu ser jag fram emot en vinter där det alltid finns några små blad att skörda och lägga på smörgåsen. Om familjen vägrar äta kan ju jag i alla fall få i mig något grönt och hemodlat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar