fredag 15 december 2017

Dags att så?

Nu är det som allra mörkast ute. Solen når aldrig över bergskammen och om den skiner får vi titta på hur den andra sidan byn badar i ljus, medan vi står i mörker. När vi kommer dit, till det mörkaste mörker, då är det faktiskt dags att börja så.


Det kan låta lite konstigt men vissa chilisorter behöver lång tid på sig att utvecklas och ska därför sås nu i början av december för att hinna med en maximal skörd. Därför sår jag Habanero Dulce redan i början av december. En mild habanero med mycket smak och arom men nästan ingen styrka. Jag har ätit paprikor som är starkare än habanero dulce. Den är supergod till kyckling och spenat och de senaste två åren har jag fått en väldigt dålig skörd av den. Så i år ser jag till att starta tidigt.

Det betyder att odlingsåret 2018 startar. Yay! När man sår så här tidigt behövs såklart extrabelysning. Chilin blir inte särskilt bra om den får växa i noll soltimmar. Sådden får därför ta plats bredvid mina vinterodlingar.

Oj vad det växer i inomhusodlingen. Dags att skörda lite små salladsblad till tacosen ikväll!

För att öka grobarheten lite till, får frösådden också stå på en värmematta. Chili vill ha ungefär 25 grader när den gror och vi vårt kök är det oftast 18. En värmematta ger mig den där extra skjutsen som behövs för att fler frön ska gro. Värmemattan används annars mest av Oskar när han bakar surdegsbröd på vintern. Surdegen vill också ha lite varmare än 18 grader. 

Nästa chilisådd blir juldagen då jag sår jalapeno och sedan mitten på januari, då jag sår Espalette. Det är de sorter jag fastnat för och använder mest i min matlagning så vi satsar på dom i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar