fredag 2 februari 2018

Så i februari (och snälla kan det sluta snöa snart)


Så var det äntligen februari. Januari var månaden som inte fanns i år. Vi var mer eller mindre sjuka mest hela tiden och snön bara föll och föll och föll. Vi har inte orkat skotta och börjar känna oss ganska instängda. Med februari kommer lite mer ljus, lite mer energi och förhoppningsvis möjlighet att njuta lite av snön istället för att bara försöka skotta den.

Ny månad innebär också att det är dags att hämta en ny bunt fröer i lådan och börja så. Jag kommer inte så alla idag, utan jobbar efter lite varje dag principen men det här är de fröer jag tänker så i februari:


Så i februari

Lök - Ailsa Craig
Lök - Sturon
Purjolök - Atal
Purjolök - Green Blue Winter
Taklök
Anisiop
Malbarspenat
Sparris - Mary Washington
Kryddtimjan
Oregano
Kungsmynta
Salvia
Mexikansk dragon (om den gror, fröet är visst från 2012 och jag är inte bra på att förvara fröer rätt)

Fram till vårdagjämningen måste man använda elektriskt ljus för allt man inte vintersår, så jag brukar hålla igen lite och bara så sånt som tar väldigt lång tid på sig. Men när purjolöken gror måste jag tända ljusen i källaren, för den blir bäst om den får stå kallt och växa långsamt och i källaren ryms det hur mycket fröer som helst så då kan jag lika gärna starta lite annat som också klarar kallt. Jag vill verkligen ha mer kryddörter nästa år och jag ska bygga ett särskilt kryddland, så jag startar lite sånt så att plantorna hinner växa till sig innan utplantering.

I övrigt är jag mest exalterad över att jag ska så sparris. Det har jag velat odla länge men inte haft någon aning om var jag ska sätta den. Nu finns en bra plan och jag hoppas på många plantor så att jag kan få mycket sparris.

Läs också: Så i januari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar