måndag 12 februari 2018

Snöglass - kan man verkligen äta snö?

Idag var det lov och snön föll från himlen, så jag passade på att göra något som jag lovat barnen att vi ska göra: Snöglass!

 När jag var liten fick man inte äta snö för då kunde man få mask i magen och trots att jag vet att det är lika sant som att man kan få kramp om man badar direkt när man ätit, hör jag mig själv skrika:
- Ät inte snö! åt barnen hela tiden.
Det är svårt att skaka av sig barndomen. Så snöglass var lite terapi för mig och jag förstår verkligen varför barnen inte kan sluta äta snö, det var ju jättegott!


Idén kommer från senaste numret av Land, det här är vår variant på receptet.

Snöglass

3/4 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
2 msk socker
1½ l nysnö

Vispa ihop grädde, socker och vaniljsocker snabbt. Det behöver inte bli fluffigt eller tjockt. Gå ut och hämta 1,5 l nysnö. Bara skopa i måtten utan att packa snön. Blanda gräddvispet med snön med en slickepott. Servera genast med strössel!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar