fredag 9 mars 2018

Så tomater och drömma om sommar

Även om det inte känns så just nu när det snöar (igen!) och snön ligger meterdjup på backen, så kommer det ju en sommar till slut. Vi längtar så att vi nästan går sönder allihop. På att slippa alla kläder, kunna röra oss fritt och vara ute mest hela dagarna. Det känns väldigt långt borta just nu men det kommer och då måste man vara redo.

Vi behöver inte mer snö!

Melker sa häromdan när jag som vanligt pratade om att jag ville bygga nya odlingsbäddar och gräva, att han längtar efter att äta direkt från landet. Jag förstår det för nu när vi äter fryst och köpt, är det inte särskilt många grönsaker som faller honom i smaken. Gurka, morot och ångkokt blomkål är allt som slinker ner. På sommaren när jag plockar in färsk äter han också sallad, rädisor, sockerärtor, kål, polkabetor, kålrötter och gräslök. Det är en av de stora fördelarna med att odla själv. Man får större utbud och så smakar det så mycket bättre.


Men ska man få den skörden så måste man så. Så idag sår jag tomater och lite annat som behöver komma i jorden, exempelvis gurkan som jag ska pröva odla i fönstret i år. Efter tips från Farbror Grön tänker jag odla gurkan Picolino i fönstret i vår och hoppas på att få en hel del gurka till middagarna tidigt på säsongen.


Så i mars inomhus

Basilika 'Thai'
Basilika 'Genovese'
Nyazeeländsk 'spenat'
Libsticka
Frilandstomat 'Sibirjak'
Busktomat 'Sub-Artic Plenty'
Plomontomat 'Yellow Submarine'
Körsbärstomat 'Black Sweer Cherry'
Busktomat 'Marmande'
Körsbärstomat 'Principe Borghese'
Gurka 'Picolino'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar