fredag 20 april 2018

Äntligen händer det - våren är här


Igår hade jag mitt första arbetspass ute i trädgården. Det var så underbart. Ute på gårdsplanen ligger snön fortfarande djup men runt huset har det tinat fram så pass att man kan börja jobba lite grann. Den taggiga och fula rosen vid huset ska bort och ge plats för nya grönsaksplanteringar. Den satt som berget med världens största rot men jag fick bort ganska mycket i alla fall.


Så här såg det ut när jag var klar. På den här platsen ska jag bygga uteplats omgiven av kryddörter och andra odlingar i sommar. Om någon har ett tips på en bra klättrare som gärna är ätbar som kan täcka det fula röret där bredbandet går in, får ni gärna höra av er. 


Det känns lite knäppt att börja jobba i jorden när man har så här mycket snö bakom ryggen men vi har nästan inte haft någon tjäle i år, så direkt när marken tittar fram kan man börja gräva i den.


Det innebär att min rabarber som jag placerat på bästa plats för tidig skörd, redan har börjat komma upp. Så här kraftig växt gör en ju riktigt glad, så jag satte en svart hink över och hoppas på att skörda milda och fina rabarber om bara några veckor. Bredvid rabarbern såg jag faktiskt några strån gräslök också. Så alla ni som är rädda att snön ska ligga kvar till midsommar: Det finns hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar