tisdag 8 maj 2018

Att förså sådant som andra direktsår

Nu går jag in på min fjärde odlingssäsong här uppe i norr (zon 6) och jag har börjat utveckla min egen odlingsmetod. Det sätt som fungerar bäst för mig och min trädgård. Den första principen är täckodling. Det gör att man inte behöver vattna lika mycket och inte behöver gödsla lika mycket. Dessutom ger täckodlingen min magra sandjord välbehövliga mullämnen.




Förså i byttor

Den andra principen jag följer är att förså så mycket som möjligt. Det enda jag sår direkt i jorden är morötter, palsternacka, rädisa och kålrot. Allt annat försås i byttor. Att förså har flera positiva aspekter. Dels kan jag så tidigare, när min norrländska jord fortfarande är blöt och kall sår jag rödbetor i brätten som är redo att planteras ut när jorden är uppvärmd. Det ger mig skörd flera veckor före direktsådden. 


Den andra fördelen är att det är lättare att plantera i en täckodlad bädd än det är att så. För att så måste man fösa undan täckmaterialet och jag upplever att det lätt ramlar ner och skapar problem för de första små bladen som kommer upp. När det kommer till plantor kan man bara fösa undan täckmaterialet och göra ett litet hål. 



Den tredje fördeln är att det är lätt att maxa bäddarna med plantor och man behöver inte gallra. Jag kan sätta plantor precis så tätt som jag vill ha dem och det blir inga hål från frön som inte grodde. Allt är på rätt avstånd från början. 

Att förså allt från sallad till persilja, dill och rödbeta, ger mig både större och tidigare skördar. Men det finns såklart nackdelar. En av nackdelarna är väldigt tydliga så här års för mig som inte har ett växthus. Det blir väldigt fullt överallt! 


I år har jag löst det med att ställa sådder på bron. Om det är frost i antågande kan jag lätt täcka eller ta in sådderna i huset över natten. Husväggen skyddar ganska bra och avger värme på natten som skyddar plantorna. Så här gör jag naturligtvis bara med sådan sådder som klarar lite kallare väder, som bondböna, tåliga sallader, persilja osv. 


Jag vintersår också i backar som står ute oavsett väder. Det brukar ge fina och tåliga plantor.

En annan nackdel med att förså är att det är ganska mycket jobb med att ta hand om alla byttor med sådder, särskilt nu i maj. Det ska vattnas och skyddas och planteras om mest hela tiden. Jag tror att det är en av anledningarna till att många väljer att direktså. För mig överväger fördelarna med råge. Lite mer jobb för tidigare och bättre skörd är alltid värt det för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar