fredag 4 maj 2018

Plantvård och längtan efter att gräva

Nu har trädgårdssäsongen dragit igång på riktigt! Visst har vi fortfarande fläckvis ganska mycket snö på tomten men de allra flesta ytor är nu grävbara. Det är då det är dags att sätta igång och flytta de buskar och träd jag satte på fel plats förra året, sätta häck och anlägga nya bäddar att odla i. Men idag hällregnar det, så jag tar hand om mina frösådder istället. 


Jag fjäskar lite för mina chiliplantor och ger dem Epsom salt. De ser väldigt gula ut och vad jag har läst mig till, så behöver chili väldigt mycket magnesium för att kunna ta upp andra näringsämnen och de flesta jordar är väldigt fattiga på just magnesium. Vi hoppas att det fungerar för jag har bara plats med 4 chiliplantor i år, så de jag har måste prestera på topp. (Naturligtvis har jag betalt själv för produkten, det här är inte reklam!) Chilin får också gödselvatten och bananvatten varje vecka, för god tillväxt och fin fruktsättning.


I källaren är det proppfullt under lysrören. Här står tomater, paprikor, sparris, broccoli, kryddörter, purjolök, rotselleri, lök och väntar på att det ska bli början på juni så att jag de kan planteras ut. Här nere under stora lysrör med en lägre temperatur, får jag väldigt fina plantor. En liten dos gödselvatten varje vecka får de mer krävande plantorna att utvecklas ännu bättre. 


Potatisen står och gror, några i äggkartong och några i hink. I år har vi eget utsäde från Princess och Asterix, och så har jag köpt ett kilo var av Timo, Rocket och Blue Salad. Längtar efter att få servera barnen blå potatis. Vi har fortfarande kvar potatis från förra året och den går fortfarande bra att äta även om den börjar få lite små groddar men nu längtar vi efter ny potatis som smakar färskt och inte behöver friteras eller på annat sätt dränkas i fett för att smaka bra. 


Potatistorn

Sorten rocket brukar vi odla i torn. Fördelen är att de kommer i jorden minst en månad före de vi sår på friland och därför ger de också skörd en månad tidigare. Potatisen får ligga på fuktig jord tills gröna groddar börjar synas. Då fyller jag på med jord eftersom, så att knölen fortsätter att kämpa sig uppåt. När hinken är full, sätter jag på en hink utan botten ovanför och fortsätter fylla. 

Nu hoppas jag att regnet lättar snart så att jag kan gå ut och gräva några meter häck till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar