fredag 31 augusti 2018

Permakulturell byggarbetsplats


Sen i maj har vår framsida sett ut som en byggarbetsplats. En trädgårdsbyggarbetsplats. Det har grävts och lagts högar av grästorv och planterats. Tanken är ju att göra den här lilla platsen på framsidan till en produktiv och vacker köksträdgård men det kräver ju lite arbete och därmed stök. Den där fina högen med tegel ska tillsammans med lite andra material bli vår nya uteplats.


Uteplatsen ska ligga nedanför köksfönstret, bredvid utgången. Runt den ska kryddörter och annat ätbart planteras, så att det blir grönt och fint och luktar underbart. Jag vill också ha nära till att skörda sånt som kryddörter för det ska bli lite lättare att laga mat.


 Idag kom en stor hög med sand som jag beställt och nu i helgen ska den skottas ut och sedan är det "bara" att lägga sten. 7 ton sand. Jag kommer att ha så ont i kroppen när helgen är slut. Jag börjar vara lite less på att bara ha jord utanför huset. Vi drar in så mycket smuts varje gång vi är ute så det ska bli skönt att få lite bättre underlag. Resten av sanden blir ny sandlåda till barnen och det ser de verkligen fram emot. Jag har nämligen snott hälften av deras sand från den förra sandlådan till andra projekt i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar