fredag 21 september 2018

Att inte få sova, bygga sandlådor och skörda innan frosten

Jag sitter och läser igenom gamla blogginlägg. Det är ju ganska kul att ha bloggat så länge och se hur man har utvecklats och lärt sig mer och mer. På ett område har vi dock gått tillbaka och det handlar om det här med sömn.

torsdag den 11e april 2013 skrev jag:

Vi har sovit väldigt lite det senaste året. Noa har sovit dåligt, vägrat sova i sin säng och trängts och sparkats och ammat halva natten. Så en dag fick vi en fantastisk idé. Vi skruvade bort ena sidan på spjälsängen och ställde den bredvid vår säng. Nu sover Noa i sin säng och kan samtidigt köra in huvudet i sidan på sin pappa om han vill ha sällskap. Eller klättra rakt över pappas ansikte om han vill komma till mig. 

Byt ut Noa mot Charlie och livet är precis så här igen. Jag känner att jag behöver komma ihåg det nu, när jag känner att det händer alldeles för lite här hemma. Det här med att vi inte får sova och att det blir bättre sen när man får det. Orken blir bättre, immunförsvaret blir bättre och så kan man komma ihåg saker igen. Ser så fram emot det. 


Vi har i alla fall byggt en ny sandlåda till barnen, eller ja, den är nästan klar i alla fall. Stenarna var bakgrund till en rabatt som jag kämpat med sedan vi flyttat hit men nästan ingenting vill växa under den stora rönnen. Barnen tycker dock om att gå balansgång på stenarna, se då fick de bli bakgrund till den nya sandlådan. Stockarna kommer från tallen vi fällde i våras. Den lite tjockare stocken till höger ska ha en liten urgröpning så att det blir en liten stol där jag kan sitta när Charlie ska leka i sandlådan. Jag gillar inte att sitta i sanden. Jag är faktiskt väldigt nöjd med det här projektet och det är barnen också. 


Vi plockade in alla våra äpplen i veckan, för frosten började hota om kvällarna så nu ska det torkas äpplen, kokas äppelmos och kanske starta en äppelcidervinäger. Om jag får lite ork imorgon vill säga. Jag plockade också in alla tomater från tunnelväxthuset och nu hänger det och mognar i köksfönstret. Det har varit ett riktigt bra tomatår och vi börjar vänja oss vid att ha tomater till maten varje dag.

Vi fick en liten touch av frost längst upp i köksträdgården men eftersom vi täckt med fiberduk så klarade sig till och med squashen. Så nu hoppas jag att vi hinner få några squash till innan nästa frost, som nog kommer nästa vecka när det ska bli kallt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar