torsdag 6 september 2018

Barnkammare för plantor

En dröm jag haft sedan jag flyttade hit, var att bygga en barnkammare för plantor. Här skulle jag kunna sätta frösådda plantor som väntar på utplantering och krukor med självsådda plantor som jag grävt upp och tänker plantera ut när jag vet var jag ska sätta dom. För jag har alltid små krukor stående överallt och så sköter jag för dåligt så att de dör.


I år gjorde jag äntligen en enkel liten plantskola och placerade den bredvid växthuset, där jag går väldigt ofta och därför kommer ihåg att vattna. Jag tog tre bänkar som Oskar byggde till växthuset för något år sedan och anlitade barnen till att fylla dem med sand. Hela sommaren har sedan perenner jag grävt upp stått. Även frösådda plantor som behöver lite tid på sig, som sparris, har stått här. Tillfälliga besökare som ny sallad finns också här, samt en liten planta röda vinbär som jag försöker göra ett träd av.


Trots torkan har alla dessa plantor överlevt och det tror jag inte att de hade gjort om förvarat dem i små krukor utspritt på tomten. Sanden har fungerat som en vattenreserv och alla plantor har dragit sina rötter nedåt för att leta efter vatten.

Nu barnkammaren förberedas för vintern. Lite saker ska planteras ut och sedan måste jag täcka kanterna med halm eller löv eller nått så att rötterna får lite mer skydd i vinter. Så får vi hoppas att allt överlever till nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar