fredag 7 september 2018

Köksträdgården framför ytterdörren



Min dröm för i år är att börja förändra min trädgård på allvar. Jag har gått och pillat och fixat lite här och där i tre år men i vintras gjorde vi en ritning för trädgården och bestämde oss för att arbeta lite mer koncentrerat så att det syns att vi gör något. För att det ska bli rätt börjar vi närmast huset och jobbar oss utåt. Närmast huset ska vi odla mat och något jag gjorde redan i våras var att förvandla delar av min perennrabatt på framsidan till grönsaksland. Nu är det arbetet nästan klart. 


Perennerna har fått flytta och istället odlar jag sallad, persilja, sockerärtor, pack choi och gräslök. Nu behövs bara en kant så att inte jorden forsar ner i gångarna när snön smälter i vår. 


Nedanför den omgjorda perennrabatten ligger högar med grästorv. Det här är grunden till nya odlingsbäddar som jag ska odla i nästa år. De behöver bara fyllas på med gräsklipp, kompost, gödsel, ensilage och löv, så blir det fina odlingslimpor för squash.


Att odla grönsaker så här utanför köksdörren är nog lite ovanligt. De flesta har sin köksträdgård i ett hörn av gräsmattan. Men det är väldigt skönt att kunna springa ut och hämta salladen man alltid glömmer när maten nästan är klar. Odlingar som ligger nära där man oftast är blir dessutom mer omskötta. Man drar upp lite ogräs samtidigt som man håller koll på barnen och vattnar när de sprungit klart i vattenspridaren. Istället för något lite oskött i hörnet, blir odlingarna en del av ens vardag. Jag tycker att det är väldigt bra och ska definitivt anlägga fler land vid huset nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar