tisdag 4 september 2018

Ta fröer


Ett av mina mål 2018 är att lära mig att föröka själv, alltså att ta sticklingar och fröer. I vintras gick jag med i föreningen Sesam, som fokuserar på just fröförökning. Genom att ta egna fröer från fina plantor, kan jag få fram sorter som trivs just i min trädgård och det är ju verkligen positivt. Att föröka själv sparar dessutom pengar och istället för att vara beroende av inköp så levererar trädgården allt vi behöver och det är både självhushåll och permakultur.


När jag gick med i Sesam fick jag en trädgårdssallad som hette Black Seeded i välkomstpresent och den var hur god som helst. I hopp om att få fröer så lät jag 3 plantor gå i blom. Nu blommar den äntligen och jag hoppas att plantorna hinner producera fröer innan vintern kommer. Första frostdatum här brukar vara kring den 20:e september, så den får skynda sig.


Andra fröodlingsprojekt är dill, persilja samt märg- och sockerärt. Jag har försökt ta frön många gånger tidigare men grobarheten har inte varit den bästa. I år har jag läst på mer om hur man ska göra och hoppas att det ska gå lite bättre. Något jag inte förstått tidigare är att man måste ta frön från flera plantor, även om en planta producerar så många fröer som jag behöver. Detta för att bevara den genetiska spridningen. Om jag sätter frön från samma planta år efter år blir det lite som inavel och fröerna inte lika bra. Så det tar jag verkligen till mig i år och odlar flera plantor till frö.


En växt som är väldigt lätt att ta fröer från är ringblomma. Den har jag faktiskt haft eget frö från i flera år. I år köpte jag in en ny sorts ringblomsfröer, Pink Suprise, så nu tar jag egna fröer så att jag inte behöver köpa ringblomma igen.


Planen var att också ta sticklingar från lite alla möjliga buskar men det blev bara svarta vinbär. Å andra sidan har de tagit sig väldigt väl och jag ska plantera ut dom i helgen. Det ska bli en liten svartvinbärshäck som ska rama in barnens gräsplan.

1 kommentar:

  1. Det är roligt att ta egna fröer. Det skapa en känsla av trygghet och oberoendet. Att gå med i föreningen Sesam, det är ett av mina mål till nästa året. Lycka till med fortsatt odlingen!

    SvaraRadera