fredag 26 oktober 2018

Förbered för vårsådd

Det man inte gjort när snön faller får man göra när snön fallit - Norrländskt ordspråk, eller kanske bara Idas ordspråk. Idag var jag i alla fall ute och fixade med det sista inför vintern. Jag vill ha en plats i trädgårdslandet som jag förberett för tidig sådd nästa år, så att jag kan så morot, rädisa, majrova och sådana grönsaker trots att marken fortfarande är frusen. I år blir denna plats i runda landet. 

Täckodling är bäst, ingen protest men det finns två nackdelar med täckodling och det handlar om just det där man vill så så tidigt som möjligt. Den första är att täckodlad jord tinar lite långsammare på våren, eller ganska mycket långsammare ibland. Den andra nackdelen är att det är svårt att så i gräsklipp, trädgårdsrens och löv. Så där man ska så tidigt gäller det att förbereda på hösten året innan.


Jag drog undan täckmaterialet och gjorde små trianglar där jag kan så nästa år. Jag brukar också gödsla på hösten där jag ska odla tidigt, så jag la lite välbrunnen kompost ovanpå varje triangel. På komposten la jag sedan sand. Anledningen till det är att jag inte vill så direkt i komposten, för då kanske fröna ruttnar bort. För första gången ska jag pröva höstsådd och så i en av trianglarna sådde jag morot redan nu. Så får vi se hur det går till våren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar