tisdag 2 oktober 2018

Koka tomatsås


Så här i tomattider måste man ju försöka ta vara på alla tomater man lyckats odla fram och det finns nog lika många sätt att förvara tomater som det finns tomatodlare. En del fryser hela och andra bakar i ugn. Jag föredrar att koka in mina på burk så att de kan förvaras i matkällaren istället för i frysen.

Så här gör jag:

Inkokt tomatsås


Mixa alla tomater ordentligt i en mixer. Tillsätt örter, vitlök och chili om du vill. Jag brukar ha vitlök och timjan i min och i vanliga fall chili. I år skippar jag dock chilin så att Charlie också kan äta tomatsåsen. Jag har inte i någon olja för jag tycker den får en lite konstig smak av inkokningen.

Häll upp mixet och kryddor i en stor gryta och koka ca 3 timmar.

Inkokning

Nu är det dags för själva inkokningen. Jag har ingen fin inkokningsgryta eller speciella burkar, utan jag brukar koka in i ugnen.

Häll sedan upp på glasburkar och ställ i  en långpanna som är till 2/3 fylld med vatten. Se till att burkarna inte rör vid varandra. Lägg på skruvlocken men skruva inte fast dem. Den varma luften måste kunna fly.

Ställ in i en ugn som är värmd till 100 grader och låt stå ungefär 3 timmar. Ta ut långpannan och låt burkarna svalna en liten,  liten stund. Skruva sedan på locken ordentligt. Om nu allt har gått som det ska kommer locken att dra sig nedåt och vakum bildas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar