torsdag 25 oktober 2018

Skogsträdgården - Årets trädgårdsbok

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus

För ett tag sedan stöttade jag en kickstarterkampanj för att skriva en bok om skogsträdgård som de etablerade förlagen inte var intresserade av att ge ut. För någon vecka sedan fick boken utmärkelsen Årets Trädgårdsbok 2018. Den heter Skogsträdgården och är en gigantisk bibel som handlar om allt man behöver tänka på som odlare. Naturligtvis om man ska anlägga en skogsträdgård men även vi andra odlare har definitivt nytta av att ta till oss om kunskaperna i den här boken.


Vi som odlar i norr blir gärna lite skeptiska till odlingsböcker. De är så ofta skrivna av människor som odlar i Skåne eller Mälardalen som inte kan föreställa sig hur det är att odla här uppe med våra förutsättningar. Philip Weiss odlar i Dalarna och det han tar upp i Skogsträdgården är sådan som hjälper oss att här uppe i zon 6 att odla bättre också. Skogsträdgårdsodling handlar om att odla lite mindre arbetsintensivt och få ut mer med mindre arbete. Genom att arbeta med naturen och bygga upp ett samarbete mellan växter behöver man inte lägga lika mycket tid på att rensa ogräs, gödsla och vattna. Låter inte det toppen?

Jag har bara hunnit läsa de första kapitlen i boken, att inhämta ny kunskap passar ju egentligen vintern men jag är redan väldigt nöjd med köpet. Förutom all fakta om vind, vatten och sol, så finns ett utförligt lexikon med växter som passar när man ska anlägga en ätbar trädgård. Där har jag till exempel lärt mig att jag visst kan odla nötter (som jag surat över att jag inte kan). Så nu står Manchurisk valnöt på inköpslistan!

Skogsträdgården är skriven av samma författar team som skrev Fleråriga grönsaker, Philipp Weiss och Annevi Sjöberg. Fleråriga grönsaker är en annan bra bok som bör läsas av alla odlare som vill odla lite mindre arbetsintensivt och få mat år efter år utan särskilt mycket ansträngning. Du kan också läsa mer på Skogsträdgårdsbloggen, där Philipp skriver om sitt arbete med skogsträdgården Puttmyra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar