torsdag 4 oktober 2018

Skörda jordärtskockor


Hela sommaren har jag sett de växa, högre och högre tills de var högre än mig. Så blommade de och lyckan var total. Idag var det dags att se om det var något under de höga pinnarna också. Jorden hade redan börjat frysa lite på toppen men det var inga problem att få upp jordärtskockorna. 


Fina, vita och runda var de nästan allihop. Kanske lite små om jag ska vara kritisk, jag får gödsla mer nästa sommar så att de växer sig lite större. 


Mängden var det dock inget att gnälla om. 3,5 kg + utsäde som aldrig tog sig in till vågen. Jag planterade för nästa år direkt.  Ganska coolt med tanke på att jag bara satte ner 14 skockor i våras och aldrig har fått skörd att äta tidigare. Nu ser jag fram emot flera omgångar av jordärtskockssoppa, smörkokt jordärtskocka och ugnsbakt jordärtskocka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar