torsdag 15 november 2018

Längtan efter ägg

Nu har våra höns ruggat tillräckligt länge tycker jag. Vi får något ägg i veckan men annars är det ingenting. Visserligen har jag fortfarande lite ägg i frysen och det funkar faktiskt toppen att använda till både plättar och kakor men den där lyxen att kunna koka ett ägg till mellis åt Charlie eller slänga ihop en restlunchomelett, den saknar jag verkligen.


Nu tänker alla som inte har höns: Det är väl bara att gå till affären och köpa lite ägg då? Men det är tyvärr inte så enkelt. När man börjar producera egna ägg får man en helt annan produkt än det där man köper i affären. Hemägg smakar så sjukt mycket bättre och jag är ju inte sugen på lite sämre ägg som smakar fisk, jag är ju sugen på mina ägg. Det är samma sak med grönsaker. När det hemproducerade är slut och jag måste börja köpa grönsaker är det alltid så svårt. Morötterna smakar ju ingenting. Salladen smakar rutten och löken är så stark att det rinner ur ögonen. Jag drar ut på det in i det längsta innan jag köper något i affären som jag är van att producera själv och många saker är jag hellre utan än att köpa.

Som tur är var jag vegan för en si så där 15 år sedan, så jag har lite trix som gör det lättare att leva utan ägg. Våfflor går ju t.ex. utmärkt att göra utan ägg. Pensla bullar kan man göra med mjölk och varken pepparkakor eller sirapssnitt innehåller ägg. Om jag är sugen på att baka en god chokladkaka gör jag Zeinas Banan och chokladkaka. Helt underbart god!


Att inte ha allt lättillgängligt hela tiden gör att man uppskattar det mer och det känns väldigt bra. Igår när Oskar kom in med ett litet, blått ägg igår, ett ägg jag inte sett på väldigt länge blev jag nästan tårögd, det var så fint. Det är dessutom det allra godaste ägget. Tyvärr vet jag inte vilken höna som lägger det, så alla hönor fick en näve nate som tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar