torsdag 29 november 2018

Skydda känsliga växter med granris

 I år dröjer snön men inte kylan och det är roligt när man vill åka skridskor på sjön men inte när man vill övervintra känsliga växter. Normalt sett den här tiden på året ligger snön som ett skyddande täcke över allt och det gör inte lika mycket om temperaturen sjunker ner mot - 15 för växterna klarar sig ändå.

Vid vår nya uteplats har jag satt både timjan och salvia som hemskt gärna får övervintra till nästa år. För att hjälpa dem på traven har jag därför lagt över lite granris som skydd. Det kommer även att hålla tillbaka växterna lite på våren så att de inte kommer igång och sedan blir det -5 igen.


I ett annat område har jag planterat flera sorters mynta. Jag har planterat pepparmynta tidigare och den överlevde en vinter (snörik) men nästa vinter hade vi -20 och barmark och då dog den. Så vi tar det säkra före det osäkra och täcker myntan med granris också. Om vädret fortsätter så här kanske jag måste täcka mina blåbärsbuskar också. Kanske borde jag redan ha gjort det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar