torsdag 24 januari 2019

Boktips i vintermörkret

Så här i kalla midvintern längtar jag så mycket efter odling. För visst, det börjar finnas lite små plantor inne att sköta om och lite ärtskott till middagen ibland men det blir ju inte samma sak som att gräva i jorden och äta några blad sallad direkt från plantan bara för att man är sugen. Vad gör man då när det är -20 grader kallt ute varje dag och allt man ser är vitt, vitt vitt? Jo man drömmer sig bort med lite trädgårdslektyr och drömmer om nya planteringar. Så idag tänkte jag tipsa om vilka trädgårdsböcker jag läser i år.

Elin Unnes är verkligen en av mina favoritförfattare att läsa i kalla vintern. Hon är rockjournalist ursprungligen och skriver på ett väldigt speciellt och medryckande sätt. Hon odlar utan pekpinnar med mycket entusiasm och jag kanske inte alltid lär mig så mycket av hennes böcker men hon är så duktig på att fånga känslan jag har när jag odlar. Unnes ska man läsa när man längtar efter odling, det har jag alltid sagt.


I år läser jag I odödliga odlares sällskap - Livsläxor och botaniska trix. En inspirerande bok som berättar om trädgårdens stora idoler, allt från Vita Sackville-West och Monty Don till Nils Åkerstedtn och Michelle Obama. Som vanligt påminner Unnes mig om odlingens kraft som motstånd mot samhället och förmåga att förändra välden. Det behöver jag läsa så här i mörkret. Om du inte läst Unnes tidigare böcker Herbiariet och The Secret Gardener tycker jag att du ska passa på att göra det också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar