torsdag 17 januari 2019

Sådd, egen jord och etiketter



Den första chilisådden gör jag normalt i början på december. Habaneron behöver egentligen så lång tid på sig men i år skulle vi fira jul borta, så jag väntade till nyår. Då sådde jag Habanero dulce, Jalapeno, kruktomaten Vilma som jag tänkte försöka inomhusodla i vår för att få tomater lite tidigare.


Och sen lite basilika och bladgrönt när jag ändå satte igång växtbelysningen. 


Idag var det dags för nästa sådd av sånt som inte hade kommit när jag gjorde första sådden. Chili Padron, Fjällkvanne och Strandkål. Padronen åkte upp på värmemattan men Fjällkvanne och Strandkål ställer jag ut i kylan och hoppas att de gror nästa år. Jag skulle så vilja ha en strandkålsplanta, den skulle passa in bland mina perenna grönsaker och växer säkert bra bredvid sparrisen. 


Inomhus använder jag mycket glasspinnar eller glassförpackningar som etiketter men det funkar inte för plantor som ska stå ute i två år. Färgen riskerar att försvinna nästan vad man än skrivit med. Så därför ristar jag in vad jag sått på en bit trasig persienn istället. Det håller i flera år ute och blir bara lättare att läsa med tiden. 


I år har jag tänkt skippa att köpa en massa såjord och planteringsjord och istället har jag grävt upp trädgårdsjord och sparat i säckar, som jag sedan blandar med sand och gödsel. Oj vad jag är orolig för det här. Visst, jag sparar en massa pengar på att inte köpa så mycket dålig torvjord men tänk om något går fel och alla mina plantor dör!!! Då får jag köpa en massa plantor istället. Jag springer och tittar varje dag för att försöka upptäcka fel men än så länge gror allt och ser grönt och fint ut (mycket finare än på bilderna, att fotografera under lysrör ger väldigt gula blad). Säckarna har fått ligga ute och frysa, så förhoppningsvis har den mesta ohyran dött i alla fall. Håll tummarna att allt går bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar