torsdag 21 februari 2019

Det växer i februari



Det växer, det växer! Inte ute då, där har vi fortfarande över en halvmeter snö. Men inne under lysrören växer det så att det knakar. Vattenkrassen börjar vara jättefin och jag ska servera den till pastarätten ikväll. Jag tycker jättemycket om vattenkrasse. Den är pepprig och smakrik och det gör inte så mycket att det bara är några få blad. 


Malbarspenaten tar lite mer tid på sig men de första fina bladen börjar ändå komma nu. Malbarspenat odlar jag som krukväxt inne. Jag kommer alltså inte att plantera ut den i sommar, utan den får växa inne hos oss och kanske lyckas överleva ända till hösten. Det brukar inte växter göra för när jag går ut så slutar jag vattna krukväxterna men jag har ju lyckats ändra massor med andra beteenden så varför skulle jag inte kunna vattna krukväxter också?


I källaren där det är lite kallare står lök och purjolök. De flesta plantor blir lite finare av att stå i källaren och allt som ryms brukar hamna där så småningom. Bara chili och sånt som ska odlas inne blir kvar uppe i huset. 


När lysrören ändå lyser, passar jag på att odla lite vetegräs till hönsen. De ser ut som att de behöver ett vitamintillskott och om bara några dagar kommer det att växa fint, grönt gräs här. Hönsen kommer inte tro sina ögon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar