torsdag 28 mars 2019

Det tjocka snötäcket, inomhusodling och nya sådder


Det här är en bild på mitt köksland, idag den 28:e mars. Jag odlar i odlingslådor som är två pallkragar höga och innan sista snöstormen kunde man se toppen på de två första lådorna. Nu kan man bara se lite växtställningar som sticker upp, trots att det tinat i ganska många dagar nu. Jag måste hela tiden påminna mig själv om att det blir vår snart och att jag måste så. Det är så svårt att tro. 


Inne växer i alla fall chilin så att den snart måste få nya krukor och börja stå i fönstren. Jag har sått lite kryddörter idag och experimenterat lite genom att så kallvädersväxter i en back på bron för tidig skörd.


Fönstergurkan har fått sin plats. Jag älskar hur den sträcker upp sitt stora blad för att fånga så mycket sol som möjligt. Tyvärr grodde bara ett av mina gurkfrön men jag gav den en dubbelt så stor kruka som förra året, så förhoppningsvis kan den ge en större skörd. Min inomhustomat står i källaren och mår lite dåligt faktiskt men det ser ut som att den håller på att må bättre och kanske kan den börja producera tomater så småningom.


I fönstret växer också källfräne, malbarspenat och basilika. Det ger lite gott att äta ibland men inomhusodling kan aldrig mäta sig med utomhus. Det blir helt enkelt inte tillräcklig mängd mat. Gott är det i alla fall att få lite färska blad ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar