fredag 8 mars 2019

Grönt fönster

Idag snöar det igen. Mängder med snö bara vräker ner från himlen. Så tragiskt! Varje år, trots att man vet att den där varmfronten bara var fejkvår, så börjar man ju hoppas och när kylan kommer tillbaka blir man så besviken. Så vad gör man då för att piggna till lite? Jamen man sår såklart! Det gör jag ju varje vecka i mars.


Fördelen med att så när det är sportlov är att man kan få lite hjälp, både Oskar och Charlie hjälpte till. Nackdelen med att så när det är sportlov är att det är lite jobbigt att få hjälp ibland. Som när lilla dottern inte kan sluta äta jord, sliter bort toppen på plantor som ska planteras om och dricker ur bevattningsflaskan som jag haft näringslösning i osv. Den ungen kommer få otroligt starka tarmbakterier.... och mask.


Idag var det dags för tomatsådd. Äntligen. Det känns lite som att jag kommer igång på riktigt när jag sår tomater. Jag sådde 8 sorters tomater som ska stå både ute på bron i kruka och i tunnelväxthuset. Ute kommer Sibirjak, Sub-Artic Pleanty och Vilma stå. I tunneln blir det två nya ryssar: Bujan Zloty och Zolothychok - båda är gula busktomater. Sedan några sorter som jag odlat sedan tidigare: Marmande, Sweet Cherry och Principe Borgese. 



Utöver tomater sådde jag gurka som ska odlas i köksfönstret, Piccolino heter den, Nyzeeländsk spenat och basilika. Basilikan jag sådde i början av januari har börjat växa tills sig och fick för andra gången nya krukor. Den står nu i köksfönstret för det blev fullt under mina lysrör. Egentligen är det lite tidigt att ställa saker i fönstret, det finns inte tillräckligt med ljus förrän vårdagjämningen men är det fullt så är det. 


Faktum är att allt jag odlat som vi ska äta i vår, fick flytta ner i köksfönstret. Här står nu förutom basilikan källfräne, malbarspenat och rödbetsblast. Otroligt härligt att ha fönstret fullt med ätbart grönt igen. Det får en nästan att glömma snöstormen utomhus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar