torsdag 14 mars 2019

Lära sig fröodla


Jag gick med i Sesam förra året med ambitionen att lära mig att ta egna fröer. Jag fick en fin handbok i fröodling, lite rotsticklingar på mynta, några fantastiska jordärtskockor och sparrisfrön. Sen försökte jag mig på att ta lite egna fröer utan att egentligen förstå särskilt mycket. Jag läste handboken men lyckades inte ta till mig informationen för att jag kunde för lite (och kanske för att jag fick sova för lite). Jag tog lite fröer men var väldigt osäker på om jag gjort rätt och om det verkligen kommer bli några plantor av mina fröer. Därför blev jag jätteglad när det dök upp en inbjudan till fröodlingskurs bara 1,5 mil bort!

Kursen var riktigt bra. Jag fick massor med information som kommer hjälpa mig i min fröodling, jag träffade många intressanta människor och blev enormt peppad att sätta igång med fröodlingen. Jag lärde mig också tillräckligt för att dra slutsatsen att mina egentagna ärtfrön kommer att gro och bli samma sorts ärtor som jag sått men vintersquashen kommer att ha korsat sig.

Varför man ska ta egna fröer

På kursen diskuterade vi varför man ska odla eget frö och det blev en väldigt intressant diskussion om makt, ekonomi, att bevara mångfald och sorter, prepping, kvalitet och att ha roligt. Alla som odlat frön var helt överens om att det är väldigt roligt att odla egna frön och det var nog den främsta drivkraften för många.

Makt och ekonomi är ju ett väldigt viktigt perspektiv också. För mig är odling ett motstånd mot dagens samhälle och fröodling blir då en självklarhet för att ha makten i egna händer. Fröfirmor förändrar ständigt sitt sortiment och då kan man helt plötsligt inte få tag i den där sorten som man själv tyckte så mycket om. Vi som odlar i norr är helt beroende av sorter som fungerar under våra extrema förhållanden och om en sort du försvinner ur sortimentet blir det inte så roligt.

Dagens regler säger att för att ett frö ska få säljas inom EU måste det vara registrerat inom EU och att registrera kostar pengar. Det gör att fröfirmorna inte registrerar fröer som inte är stor efterfrågan på. Det försämrar den biologiska mångfalden och det gör våra odlingar mer utsatta för sjukdomar, klimatförändringar och skadedjur.

En annan viktig anledning att fröodla är kvalité. När jag odlar mina grönsaker får jag en helt annan kvalitet än vad jag kan köpa i affären. Detsamma gäller fröer. Hemodlade fröer håller längre och gror bättre. Det syns i det här experimentet:


Jag tog fröer av min anisisop i fjol men eftersom jag var väldigt osäker på min förmåga att ta fröer, sådde jag också ur min köpta påse anisisop, som är ett år gammalt. Till vänster är mina egentagna fröer och till höger de köpta. Måste säga att jag är väldigt stolt!

Fröodlingsplaner

På kursen fick vi lära oss att ett av de stora nybörjarmisstagen är att försöka ta för många fröer. Som med mycket annat så börjar man med lite och fortsätter sedan lära sig mer. Så i år tänker jag främst ta frön av ärtor, bondbönor, tomat och chili. Det är alla självpollinerare med liten risk för korsbefruktning. Bondbönor kan visserligen korsa sig med andra bondbönor men eftersom jag bara ska odla en sort så borde det gå bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar