fredag 22 mars 2019

Slut i grönsakslagren


 
Förra veckan tog vår egenodlade potatis slut. Den här veckan tog morot och ärtor slut. Nu är allt som återstår av grönsaksskörden några konserver, lite vitlök, torkade bondbönor och kryddörter. Bara att åka till affären och handla. Jag hatar att köpa grönsaker. När man är van att bara plocka ur landet känns det drygt att betala dyra pengar för smaklösa grönsaker av dålig kvalitet. För inget går upp mot hemodlat!

Jag måste helt enkelt odla mer nästa år, tänker jag. Samtidigt är jag otroligt stolt, för aldrig tidigare har skörden räckt så länge. Egenodlade, frysta ärtor som räcker ända in i mars - det tycker jag är riktigt coolt.


När man ska handla grönsaker i affären så här års, gäller det såklart att försöka handla efter årstider trots att allt finns tillgängligt jämt. Det innebär att merparten är rotsaker och lök samt fryst. Men visst kan man fuska lite. Jag har sedan nyår köpt gurka, för det är en av grönsakerna som alla barn äter. De svenska äpplena är fortfarande fina men vi köper också småcitrus för att Noa älskar det. Paprika, tomat, zucchini och sådana grönsaker väljer vi dock bort så här års. Dyrt och smaklöst, tycker jag. Sådana grönsaker kan man köpa konserverat istället.


Igår planterade jag om alla små tomatplantor och ställde de i källaren under lysrören. Där är det kallt och ljust och jag får jättefina plantor. För att utnyttja hela odlingsytan innan allt är sått, så sådde jag flera pluggar med spenat, mizuna och vinterportlak för någon vecka sedan. Idag planterade jag om i större odlingsbrätten och så får den växa i källaren så att vi har sallad under våren, tills platsen behövs för annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar