torsdag 25 april 2019

Min trädgård är tillbaka

Jag tog påskledig en vecka och se vad som har hänt:


Min köksträdgård har tinat fram! Det är underbart att gå runt i t-shirt och känna hur solen värmer och det går att gräva i jorden igen. Underbart och samtidigt läskigt, för vi vet ju varför vädret beter sig så här knäppt. Varför det är en meter snö i början på veckan och tjälen har släppt i slutet. Klimatförändringarna är redan här och vädret är knäppt. Det är antingen eller. Antingen skitkallt eller skitvarmt. Antingen översvämning eller torka. Vädret har slutat vara svenskt, det känner inte till ordet lagom längre.

Samtidigt har det hänt något i år. Fler och fler vaknar och inser att vi alla måste göra det vi kan för att rädda våra barns framtid. Vi är fler nu, som försöker minska vår miljöpåverkan och skapa en hållbar livsstil. Nu ska bara politikerna få fingret ur också och vi sluta gnälla så fort miljöpolitik påverkar oss också.


Men nu kom jag visst off topic. Idag skulle det ju handla om att jag äntligen har min trädgård tillbaka. Jag är så lycklig när jag får gå runt och se vad som överlevt vintern och tittar upp ur jorden. Lite persilja verkar ha överlevt vintern, kantlöken och ramslöken lever också men jag har inte sett någon vild ruccola än.


I kallbänken gror det och växer så att det knakar. Vintersalladen jag planterat ut lever men den gnäller lite på att det är för varmt. Krassen växer så att det knakar och både ruccola och rädisor har grott. Även några sockerärtor och salladsplantor har tittat upp. Nu får vi se hur det går nästa vecka när det blir lite kallare om allt klarar sig.

När våren går så här fort är det lätt att bli lite stressad. Det är så mycket som ska göras på så liten tid. Jag får verkligen kämpa för att komma ihåg att det här inte är sommar, det är fortfarande bara april.. Det finns tid fortfarande tid och vi hinner njuta lite också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar