torsdag 4 april 2019

Odla i back



Vad det har stormat i år! Känns som det blåste hela mars. I den senaste stormen välte båda mina backar med vintersådd. Det har aldrig hänt mig tidigare men nu vet jag att jag måste lägga en tyngd på i framtiden. Den ena backen känns ganska körd, men den andra klarade sig ganska bra. Jag har sått en omgång till av exempelvis grönskål, för att vara säker på att få några plantor. 


Att så i back på det här sättet brukar ge väldigt fina och tåliga plantor som klarar både kallväder och insektsangrepp bättre. 


Eftersom jag är så väldigt sugen på bladgrönt, prövade jag också att så en back med mizuna, spenat och vinterportlak. Förhoppningsvis ger det lite sallad på bordet framöver. Så här års önskar man sig verkligen ett riktigt växthus, där man kan göra tidiga sådder av köldtåliga blad men ibland får man jobba med det man har och experimentera för att få mat. 


I höstas sådde jag machesallad som inte växte som den skulle. Maché gör sällan det för mig. Det är synd för den är så himla god. Jag hoppades att den skulle klara vintern och börja leverera nya blad när snön tinar bort. Tyvärr ser det ut som om de allra flesta har ruttnat bort under snön men en liten planta ser i alla fall lite pigg ut. Kanske kan bli några blad där också. Hoppet är det sista som överger en odlare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar