torsdag 16 maj 2019

Att förodla


Jag förodlar ju det mesta eftersom det är enklare när man täckodlar. Jag får helt enkelt bättre skörd om jag sår i krukor först och planterar ut senare. Det är ett bra system och för det mesta passar det mig ganska bra. Men nu går vi in i den tunga tiden för förodlare. Nu ska plantor avhärdas, bäras ut och in och vattnas i massor. De små krukorna torkar snabbt i värmen och helst vill man bara få ner allt i jorden så att man slipper släpa på vattenkannor varje dag.


Jag har börjat avhärda mina kålplantor och lite annat smått och gott. Då ställer jag dem på nordöstsidan där det är lite sol på morgonen och sedan kör jag in dem igen på natten. In och ut. Det brukar verkligen vara jättejobbigt. I år såg jag ett tips på instagram. En kvinna ställde sina sådder i en precis likadan vagn som jag har. Det måste ju bara bli enklare att rulla in allt och sedan rulla in det igen. 


I växthuset står det just nu sådder men nu när temperaturen stiger ska jag plocka ut dessa och istället ställa in mina tomater så att de får vänja sig vid värmen i tunneln. Jag ställer dem i en back från börjarn så att jag kan bära in igen om det verkar bli kallt.

Jag har sått nästan allting, det är bara bönor kvar och så sånt som man sår med jämna mellanrum, som sallad, dill och rädisor. Ändå härligt att det drar igång trots att jag gnäller om att bära vatten och plantor överallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar