torsdag 2 maj 2019

Att skapa en vacker, ätbar trädgård.

Både i fjol och i år, var jag på riktigt bra föreläsningar om trädgårdsdesign. Jag har läst litteratur i ämnet tidigare men inte riktigt känt att jag förstår på ett plan som gör att jag kan skapa själv. Men nu börjar poletten trilla ned.

För att få en mysigare och vackrare trägård behövs ganska mycket jobb (jippi!). Jag har börjat med att dela in min trädgård i olika rum: Terrasodlingen (på framsidan), Lekparken (gräsplanen mitt på gården), Fruktlunden (bortom lekparken) och Växthusplan (bredvid huset där det nu står ett tunnelväxthus och sedan kommer stå ett växthus om vi bygger det någon gång). Idag tänkte jag prata lite om lekparken.

En lekpark hemma

Lekparken tycker jag är särskilt svår. Jag vill ha mycket plats för barnens lek men ändå begränsa området så att det känns mysigt. Jag har kämpat ganska mycket med det men nu har jag i alla fall en början på en plan.


Det handlar om att skapa rumskänsla, vilket känns svårt men egentligen är det inte så svårt. Väggar och tak. Häck, plank och träd. Jag har ritat och tänkt hela vintern men för att se om det kommer att funka i verkligheten var jag tvungen att lägga ut lite stockar. Man vill ju inte råka ställa en häck eller ett cykelskjul precis där snöhögen ska ligga på vintern eller skapa ett dåligt flow så att man inte kan gå runt i trädgården. 


Jag planterade redan förra året 3 blåbärstrybuskar som ska skapa en vägg mot vägen när de växer upp. Eftersom de är så små att de knappt syns har jag markerat med stockar. Jag hatar att klippa runt slalombuskar, så buskplanteringen kommer att kantas och få en botten av smultron.


Lekparken gränsar till Fruktlunden och för att skilja de två rummen åt har jag börjat plantera en syrenhäck. Egentligen ville vi ha en aronihäck för de ätbara bären och de vackra höstfärgerna men av någon anledning är alltid trädgårdsbudgeten slut när snön smälter, så det fanns som vanligt inga pengar till att köpa en häck. Trots att trägård är mitt största intresse satsar jag väldigt lite pengar på den, jag tror att det är det som gör det så roligt. Jag älskar att skapa något stort med små medel. Hur som helst blir det en syrenhäck för jag har ett buskage som spritt sig och det är bara att rycka plantor ur marken och gräva.

I den upphöjda bädden bredvid häcken drömmer jag om att plantera två manchuriska valnötsträd. De är härdiga till zon 5 och jag brukar räkna zon 6 här men om jag skapar en lähäck och ett litet lästaket tror jag att det kommer att gå bra. I år gör jag bara i ordningen en bädd av grässvål, gödsel och ensilage som får stå och bli bra jord till nästa år. Sen drömmer jag om att sitta under valnötsträden och dricka kaffe i kvällssolen om en si så där 15 år. 



I andra änden av lekparken kommer vi att ställa ett cykelskjul (stockarna på marken)  och bortom den växer en svartvinbärshäck. 
 

Svartvinbärshäcken syns inte ens mer än som en ränna i marken men här planterade jag sticklingar av svarta vinbär som jag tog förra årer. De har överlevt allihop och för hoppningsvis kommer de att växa lite i år.


Mellan de två häckarna finns en studsmatta, gungor och en stor gräsplan där man kan sparka boll, fäktas, hjula, spela boccia eller flossa. Vad nu barnen känner för just då. Jag märkte i förra årets hetta att det blev väldigt varmt här på förmiddagen, så därför har jag planterat tre hägg här som ska ge lite skugga. Varför hägg? Jo, för nere vid det brända trädet växer ett snår med väldigt raka och fina häggar som jag bara behöver flytta. Gratis träd! Bredvid gungorna planterade jag röda vinbär förra året. Jag vill att hela lekparken ska vara full med bär.

Trots att träden är små och häckarna bara är små rännor i marken kan man redan börja känna rumsindelningen och jag är väldigt nöjd. Här kommer det att vara riktigt fint om några år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar