torsdag 9 maj 2019

Tre veckors sådd och en liten överlevare

Pollenchock och förkylning på samma gång, gör att det inte händer så mycket som jag vill i trädgården. Idag tog jag äntligen tag i mina sådder och då låg jag tre veckor efter i mitt såschema. Resultatet blev att jag fick så 27 olika sorters fröer idag och plantera om tre olika sådder. Puh!


Det börjar ju bli lite trångt här inne, precis som varje år. Så därför får man sprida ut plantorna bäst man kan. Gurka, squash och pumpa hamnade i varma fönster med mycket sol. Tagetes och gurkört fick stå på värmemattan i bokhyllan.


Igår satte Oskar upp tunnelväxthuset och det var ju väldigt lägligt. Där inne kunde jag ställa allt sådant som jag kunde ha direktsått om jag tyckte om att direktså. Sallad, 4 sorters rödbetor, bondbönor, sockerärtor, ringblomma, koriander och persilja står nu på ett bord i tunneln och så hoppas jag att de gror. Jag la en fiberduk över för att ge lite extra skydd och behålla fukten.

När jag sått klart plockade jag bort lövtäcket som jag la över min egen lilla plantskola och där under väntade en liten överraskning.



Ser ni vad det är? Det är en pytteliten sparris av sorten Mary Washington som jag sådde som frö förra året. Jag skolade om i nya krukor en gång och sedan fick de stå hela sommaren. Jag skolade om 24 plantor och minst 3 stycken lever i alla fall. Så spännande. Jag hoppas på en hel hop plantor så att jag kan göra klart min sparrishäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar