onsdag 19 juni 2019

5 år med självhushållardrömmar

Det är snart 5 år sedan vi flyttade in i vårt lilla hus med den stora tomten. Fyllda av drömmar om självhushållning, odling och möjlighet att styra över våra liv. Ganska snart märkte vi att det är svårare än man tror att bygga upp något och det där livet vi läste om i Åter med djur och enorm matproduktion kändes ganska långt bort. Det gör det fortfarande. 

Ibland kan det vara bra att backa lite och se vad man faktiskt har gjort. Så det ska jag göra idag. 

Köksträdgården

Före

 Efter

Vi har byggt upp en inte oansenlig köksträdgård. Här finns 7 rader med odlingslådor som är ungefär 5 pallkragar lång. Plus lite mindre odlingslåder ger det en effektiv odlingsyta på 45 kvm.


Eftersom odlingsytan är begränsad, proppar jag mina bäddar med näring och odlar tätt, tätt. Jag odlar också snabbväxande mellan långsamväxande och det gör att jag får ut riktigt mycket mat av mina 45 kvm. 


En del rader består av pallkragar men de flesta har jag och Oskar byggt av brädor som vi hittade på tomten. 

Fruktlunden


Före

Efter

Här har det också hänt mycket. Vi har fällt den stora tallen och anlagt en fruktträdgård som än så länge innehåller 3 äppelträd, 2 päronträd, 2 körsbärsbuskar och en krusbärsbuske.


I mitten ligger stockar och stenar i en balansgång där barnen älskar att balansera runt. 



I år går hönsen i halva fruktlunden och rensar bort gräset så att jag kan så äng istället. 


För just jag, vi har ju också skaffat höns. En liten flock på 5 blandrashönor ger oss de ägg vi behöver. De har bott i en omgjord husvagn på vår tomt de senaste 2 år och klarat sig alldeles utmärkt med lite stödvärme på vintern. 

På hörnet

Före

Efter

Här har det hänt väldigt mycket. Björken är borta. Jag har flyttat en massa slalombuskar som gjorde det svårt att klippa och istället satt en vinbärshäck (som är så liten att den inte syns än). 


Vi har byggt en sandlåda till barnen, morfar har byggt en trädkoja och vi har också satt upp en liten pavillion som skyddar lite mot myggen. Dock hjälper det inte mot årets knortinvasion. 


Terrasslandet


Före


Efter

Sluttningen ner mot vägen var så himla jobbig att klippa. Så här har vi anlagt en liten trädgård. Den är omgiven av en liten häck och består av 4 terrassade bäddar, en perennrabatt och en sparrishäck. Längst ner mot häcken ligger också en örtagård.



Framsidan



Före


Före bilden här är egentligen också en efterbild för på båda sidor om huset stor två gigantiska björkar. Framför det lilla fönstret på vänster sida växte två ädelgranar som helst skymde sikten genom fönstret. Men jag var för dålig på att dokumentera hur det såg ut innan jag började jobba, så det här får duga.


På vänster sida växer björnbär, blåbär och allåkerbär framför en spaljé som döljer soptunnan. 


På höger sida finns en en uteplats med odlingar runt om. Här har jag satt timjan i framkant och sedan en ätbar plantering med kronärtskocka, kål, dill, sammetstagetes, bladmynta och solrosor. I hörnet sitter det några plantor humle planterade i cementrör för att minska spridningen. 

Tunnelväxthus



Vi har köpt ett tunnelväxthus på 15 kvm som vi odlar tomat och gurka i. Bredvid ligger plantskolan jag gjorde förra året där alla plantor som väntar på utplantering står. 


Det kan vara svårt att se allt man åstadkommit och bara se fortsatta projekt. Då kan det vara bra att Titta tillbaka och jämföra det som var, med det som är. Vår tomt är gigantisk och jag vet inte hur många timmar vi lagt på trädgården under de här fem åren men det är vårt enda fritidsintresse så det är mycket. Ändå kan det ibland kännas som att vi inte kommer någonvart. Att det fortfarande bara är gigantiska gräsmattor i dåligt skick. Min tillbakablick påminner mig om att det har hänt massor och det behövde jag så här efter vårbruket.

1 kommentar:

  1. Kul att se för/efter. Ser fint ut. Lätt att bli hemmablind och tycka att det inte blivit nån skillnad. 😃

    SvaraRadera